28 November 2011

Hijrah : Sunat dan wajib


Hijrah..

Satu proses pembentukan diri kepada insan yang lebih berguna


Tahniah kepada adik saya, Uda kerana telah berjaya melakukan perkara yang wajib bagi seorang Muslim, berjaya menghijrahkan dirinya dari seorang kanak-kanak kepada seorang 'lelaki' yang sebenar, seorang lelaki Muslim yang sejati. 

Dulu, dialah juara. Segala yang orang lain tidak boleh buat, dia boleh buat. Kanak-kanak sebaya dia bila ternampak lipas, konfem lari lintang-pukang tapi dia tutup sebelah mata boleh tangkap.

Kalau berlari, dialah Usain Bolt. Johan semua acara. Kalau boleh join semua, dia mahu join semua. Tapi saya larang. Cukup 4 acara, nanti x cukup almari tempat gantung pingat. Tapi itulah, bila ditanya bila nak 'potong'? Dia diam seribu bahasa. Seribu alasan dicipta. Saya kata x sakit tapi dia x percaya.


"Ceh..x gentleman," saya kata. 


"Tapi kini saya sudah berhijrah," kata uda


Alhamdulillah, terlaksana juga akhirnya, tahun 2011, uda berjaya disunatkan/dikhatankan. Nampaknya kini tiada lagi point saya untuk usik-usik dia lepas ini. Haha..



Salam maal hijrah 1433H..



* Kami adik-beradik memang suka style gambar belakang, x tau la kenapa~

3 comments:

Misz-ella said...

Selamat menjadi dewasa buat adik awak, ye.

Anonymous said...

*tepoktepoktangan*

tahniah udaaaaa XD
mula2 blur ba ni apa kah jadi lelaki sebenar =='' then barula paham :3 eish. besar suda aku rupanya. paham juga istilah kau ni XD tammat ==''

Unknown said...

*tepoktepoktanganlagi*

haha..tahniah la, sebab kau paham jugak akhirnya..

Related Posts with Thumbnails