04 February 2011

Kerana Hosni Mubarak..


Seminggu sudah aku di bumi bergolak ini. Syukur Alhamdulillah, masih hidup. Itu yang penting. Setelah terputus dengan dunia luar dalam seminggu itu, kepalaku menjadi pening lalat. Begitu banyak berita tersebar. Ntah dari mulut siapa, aku x tau dan aku x kesah.

Sabtu lepas,
kononnya bekalan air dan elektrik nak kena potong. So, kitorang kumpul air banyak2, beli lilin satu guni. (x terpikir langsung nak beli lampu suluh..peh!!). Cepat2 aku basuh baju 1 almari. Tapi masalahnya, bila da basuh, kena balik Cairo plak pagi esok. 

Ah sudah!!
Baju basah ni aku nak letak mana?? 
Setelah berjam-jam perah otak, aku decide biar kat ampaian. Yang penting nyawa. Baju boleh beli baru. Mak aku nak tengok aku balik rumah tanpa calar sedikit pun. Biasalah, anak emas gitu..

**********

Tika ini aku terdetik di hati untuk berpesan sesuatu. 

Kepada yang di luar sana, jangan buat cerita2 'hangat' dan 'luar biasa'. Cerita-cerita macam tu buat mak bapak kitorang risau. Korang x tau betapa peritnya membayar bil buat panggilan ke Mesir ni semata-mata nak tau anak-anak dorang selamat. Apa yang aku tau, semua bebudak Malaysia kat sini selamat. Boleh buat lawak selamba lagi. Belum ada yang putus anggota badan kat mana2. So, hentikan segala tuduhan kepada mana2 pihak yang x bersalah.




Orang kata, kerajaan Malaysia lambat bertindak untuk evacuate student2 kat sini.

Ok, aku faham. Aku memang berfikiran terbuka. Student di sini mencecah 11 000 orang. Memang ramai dari yang laen dan ambil masa yang lama. Tapi yang buat aku sedih, propaganda liar.

Kata mereka, kerajaan sengaja melambat-lambatkan operasi kerana bimbang pengaruh student Mesir yang dipercayai pro-pembangkang.

Apa kes?? Time2 genting camni pun sempat lagi maen politik? Pleaselah, sekarang ni soal nyawa. Nak tunggu bercerai badan baru nak bersatu?  


Akan tetapi, kerajaan diharapkan agar jangan terlalu ambil masa yang lama.



Ya, memang keadaan x macam dalam perang di Iraq atau Palestin, tapi keadaan yang korang rasa x seberapa itu boleh jadi semakin teruk kalau berterusan. Bank sekarang dah kena tutup, banduan dari penjara dah terlepas, harga barang makanan dah naik dan semakin berkurang. Xkan nak biar kami mati kebuluran plak? Orang-orang Arab yang berkeliaran di luar dah berani bawa pistol. Siap ada yang bawa pedang samurai lagi. Polis ntah ke mana. Tinggal tentera yang setia berkawal.


Keadaan yang x seberapa itu jugak dah buat aku merasa penangan gas pemedih mata. Memang power. Tiada cili-cili di Malaysia mampu menandingi kehebatan beliau. Kat Malaysia pun aku x rasa ni semua.




Lagi satu, 

jangan percaya sangat apa yang berita CNN dengan Al-Jazeera cakap. Ada ke patut revolusi rakyat menentang pemimpin diktator dikatakan revolusi Islam?? Kononnya semua orang BUKAN Islam dalam bahaya dan diancam bunuh. Sungguh hebat penangan media. Diharap anda yang diluar sana boleh menggunakan akal fikiran sebaiknya. Jangan terpedaya.


Israel pula dalam perancangan menghantar senjata kepada Hosni Mubarak tuk membasmi protester. Ya, mereka memang licik. Israel tidak mahu tali barut mereka digulingkan. 

Kini golongan pro-Mubarak tiba2 muncul ntah dari mana. Berlaku perang saudara di Tahrir Square yang hanya 30 minit dari sini. Keadaan semakin kacau-bilau secara ringkasnya. Ada yang sanggup mati kalau Mubarak x turun takhta. Aku menjadi risau. 



Kini, jejaka2 yang masih ada di sini berkawal siang dan malam menjaga keselamatan. Sampai bila? Aku x tau. Biarlah kerajaan uruskan. Aku redha. Semua kerana Hosni Mubarak


Semoga pihak yang benar sentiasa dilindunngiNya. Amin


******

Kepada yang birthday hari ni, selamat hari jadi. 
Diharapkan ceria-ceria selalu disamping keluarga..
All da best ^^
Peace, no war~

4 comments:

Mimin said...

Alhamdulillah!!! Syukur lah..
punya lega aku bila nmpk ko ada post sumting dalam blog ko neh.. adui..
D sni.. hari2 ada jak sebut psal tempat kmu tinggal tue.. pasal ada rusuhan la..trus meremang bulu roma aku baca.. ada timbak2 la.. huhu.. bikin takut tol.. sdh la xtau mcm mna mo tanya kabar berita.. kmi d sni dpt kasi doa kselamtan kmu jak.. huhu..
apa pun.. syukur kmu semua selamat.. tue yg paling penting..
jd skang neh kamu d rmh la neh?? arie tue bkn kena kasi pindah ka??

DhiLa__z. said...

hmmm..
tue saje nk lariskn berita..
n t.q. ^^

Nafsah Dulajis said...

Kita doakan kebangkitan Islam di Mesir dan tegaknya keadilan demi saudara seakidah kita di sini. Itu lebih penting daripada nyawa kita sendiri.

Apapun, tahniahlah merasa gas pemedih mata tu. ^_^

Unknown said...

mint : kami msh di rumah sabah lagi..belum lagi kena evacuate..huhu

dhila : afwan..^^

kak: best kak kena tu gas..bukan selalu kan..hehe

Related Posts with Thumbnails