08 September 2012

Ikatan


Dalam dunia ini, ada 2 jenis ikatan. Ikatan pertama adalah ikatan zahir. Ikatan ini dapat kita lihat dengan mata kasar. Contoh seperti segugus kunci. Setiap kunci-kunci itu disatukan dalam satu ikatan oleh satu keychain.

Kita mampu menguraikan kunci-kunci itu walaupun kita bukan sebahagian daripada ikatan. Sesiapa pun mampu, bukan sahaja saya seorang.

Ikatan yang kedua pula adalah ikatan maknawi. Ikatan ini pula tidak dapat dilihat oleh mata kasar. Contohnya seperti ikatan akidah kita kepada Tuhan. Berbeza dengan ikatan zahir, orang yang tidak terlibat dalam ikatan itu tidak boleh menguraikannya. Hanya kita sendiri yang mampu membatalkan ikatan akidah itu sama ada menafikan kewujudanNya, menolak kekuasaanNya dan lain-lain.

Contoh yang lain pula adalah perkahwinan. Tidak ada tali yang mengikat di antara si suami dan si isteri. Sama seperti ikatan akidah, orang yang tidak terlibat dalam ikatan suami isteri itu tidak mampu memutuskannya. Emak tidak bolah menceraikan isteri, ayah tidak boleh menjatuhkan talak. Hanya kita sendiri sebagai suami yang mampu memutuskan atau menjaga ikatan itu.

******************


Kepada sahabat saya, Ruzaidi dan isteri, selamat melangkah ke alam baru. Semoga perjalanan menempuhi hidup bersama dilimpahi rahmat dari Allah. Maaflah tidak dapat hadir majlis akad nikah kalian. Tiket sekarang mahalnya macam mahu ke London.


Barakallahu fikum....


P/S : Perkahwinan itu perlu disebarkan bukan? Betulkan saya andai tersilap...

No comments:

Related Posts with Thumbnails